Branding af boligprojekter

Når boligprojekter udvikles, er der mange spørgsmål, der skal besvares inden byggeriet går i gang. Hovedparten af spørgsmålene vil selvfølgelig falde naturligt for entreprenøren at besvare, særligt når det drejer sig om byggeriets hårde facts. Når spørgsmålene derimod begynder at kredse om boligprojektets brandværdier, befinder bygherren sig oftest på mere usikker grund. Det er her vi hos Idstudio kommer ind i billedet.

Det er vigtigt at pointere, at et brand er mere end bare et logo. Et brand er i højere grad de associationer og følelser, der vækkes, når vi mennesker møder et produkt – i denne sammenhæng et boligprojekt. Om man vil det eller ej, så har et byggeri altid et brand. Det har det, fordi vi mennesker konstant danner indtryk og meninger om det vi møder og ser.

Vælger man ikke at arbejde med brandet, vil de boligsøgendes førstehåndsindtryk udelukkende basere sig på kolde beton-elementer og byggerod. Det kan af gode grunde være et svært udgangspunkt i forhold til at få boligerne solgt eller lejet ud.

Det interessante ved at arbejde med brandingen er, at man bliver i stand til at præge potentielle lejere og købere, så de får en god fornemmelse af boligernes kvalitet og områdets muligheder – allerede inden byggeriet står færdigt. Ved i processen at gå emotionelt til værks, er det muligt at forene boligerne med en livsstil, hvilket i højere grad taler til drømmene, der for os mennesker er en af de stærkeste drivkræfter.

“Det er nemmere at sælge en livsstil og drøm, end det er at sælge et produkt. Ved at tale til følelserne bliver boligerne i højere grad noget man kan identificere sig med.”


Nikolaj Rudbeck, Idstudio

Når vi hos Idstudio arbejder med iscenesættelsen af boliger, tager vi oftest udgangspunkt i byggeriets arkitektur og placering. De unikke selling points koges sammen, og ud af denne masse springer kreative elementer og løsninger. Fælles for dem alle er, at de i et samspil indkapsler essensen af drømmene, der med byggeriet stilles i udsigt.

Byggeriets navn er et af de elementer vi hos Idstudio har særligt fokus på, når vi beskæftiger os med udviklingen af den visuelle identitet til et boligprojekt. Navnet er uden tvivl et af de vigtigste komponenter, da navnetrækket er med til at sætte scenen og ligeledes er dét, byggeriet bliver kendt som i folkemunde.

Logoet udformes så snart navnet er på plads. I og med at alt markedsføring vil kredse om logoet, er det vigtigt, at logodesignet bliver enestående og let genkendeligt. På den måde bliver logoet et pejlemærke, der er nemt at navigere efter. Hvilket bestemt ikke er uden betydning i et marked, hvor det ene byggeri skyder op efter det andet.

Kernebudskabet for den overordnede kommunikation er samtidig noget man med fordel kan arbejde med. Typisk vil det være som en tagline, der består af nogle sigende ord eller en spidsfindig formulering, der slår hovedet på sømmet i forhold til, hvad der er særligt ved boligerne og deres beliggenhed.

Farver og typografi er ligeledes nogle af de ingredienser, der er med til at tegne den visuelle identitet. Ved at definere nuancer og fonte en gang for alle, sikrer man sig, at alt materiale i markedsføringen bliver gennemført og ensartet. Dette er medvirkende til, at universet for den boligsøgende bliver et trygt sted at være, hvor man nøgternt kan forholde sig til salgsstatus, plantegninger og andre relevante budskaber.

Så snart grundelementerne er på plads, er fundamentet lagt for den videre eksekvering. Herfra kan man med fordel arbejde på både analoge og digitale medier.

Kataloget er et af de medier vi hos Idstudio har god erfaring med, når det handler om at formidle det unikke ved boligprojekter. Det sanselige aspekt i en tryksag indbyder nemlig til fordybelse. Uden blinkende emojis og andre forstyrende elementer får den potentielle køber eller lejer ro til at sætte sig ind i materialet.

Websitet er et uundværligt værktøj, hvor de potentielle købere og lejere kan finde information. Et boligkøb er typisk en langvaring proces, som kræver mange overvejelser, det er derfor en god idé at gøre websitet til kommunikationens samlingspunkt. På hjemmesiden er det fx oplagt, at de interesserede kan downloade kataloget, skrive sig på venteliste eller komme i kontakt med den tilknyttede ejendomsmægler.

Boligoverblikket er ligeledes et digitalt værktøj, der på hjemmesiden hurtigt kan give de besøgende et overblik over, hvilke boliger der er ledige, solgte og reserverede. Endvidere er det muligt at se boligernes placering i forhold til hinanden. Det gode overblik kan samtidig være med til at guide brugeren frem til en bestemt bolig, hvor relevante informationer som pris, kvadratmeter og plantegning vil fremgå.

Hvis du vil høre mere om, hvordan vi hos Idstudio kan være med til at forme brandet for et boligprojekt, så tøv ikke med at kontakte os. Vi tager gerne en uforpligtende samtale om projektet med dig.

Nikolaj Rudbeck
nr@idstudio.dk
Tlf. 29241326