Logoets anatomi – Hvad består et logo af?

Det kan være svært at beskrive et logo, hvis man ikke ved, hvad de forskellige elementer i logoet hedder. Det er lidt ligesom udskæringen på en ko, hvor sidder culotten?

Et logo kan bestå af et bomærke, et navnetræk og en tagline. Det er vigtigt at pointere, at et logo ikke nødvendigvis indeholder alle elementerne, men det vil som minimum indeholde ét af de tre.

1. Navnetrækket

Navnetrækket er virksomhedens navn. Dette element går også under betegnelsen logotype, som særligt kredser om typografien eller de former navnet er skrevet med.

2. Bomærket

Bomærket er ikonet eller symbolet, som er det grafiske billede, der abstrakt fortæller, hvem virksomheden er eller hvad den laver.

I udrulningen af den visuelle identitet kan man med fordel lade bomærket indgå i et dekorativt mønster. Foruden sin dekorative effekt bidrager dette endvidere til, at ikonet bliver husket og foreneligt med brandet.

3. Taglinen

Taglinen er det de fleste forbinder med et slogan eller payoff. Linjen kan bruges til at beskrive, hvad virksomheden laver, hvis det ikke fremgår tydeligt af navnet. Den kan også bruges til at skabe opmærksomhed om brandet, hvor omdrejningspunktet i højere grad er mere emotionelt.

Er man tro med sin visuelle identitet og de grafiske former vil man over tid kunne have taglinen stående alene.

Hvis du vil høre mere om, hvordan Idstudio kan være med til at forme dit brand, så tøv ikke med at kontakte os.

Nikolaj Rudbeck
nr@idstudio.dk
Tlf. 2924 1326